W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies zgodnie z Polityką Cookie. Zasady przechowywania lub dostępu plików cookie możesz zmienić w swojej przeglądarce.
X

Co chrupać podczas spaceru? Zdrowa przekąska.

Kategoria: Zdrowe przekąski

2014-01-01

Spokojnie. Druga część dzisiejszego tytułu, to nie oksymoron. Tym razem na blogu propozycja dla rodziców, dziadków i opiekunek. Tak wygląda chyba pełny zestaw osób, które zajmują się najmniejszymi pociechami. Szczególnie dziś pragnę zatroszczyć się o dzieci, które są w 100% uzależnione od tego co pojawi się na ich talerzu oraz co mogą zjeść podczas spaceru. Nie muszę chyba Was przekonywać, że niezwykle ważne jest, aby niemowlę dostawało wartościowe i zdrowe pożywienie. Jak jednak sprawdzić czy posiłek zdrowy naszym zdaniem jest taki naprawdę? Zapraszam do krótkiego poradnika.

Dzieci, szczególnie małe, potrzebują jeść często i w małych ilościach. Dlatego dobrym rozwiązaniem są przekąski. Jednak nie możemy zapominać o tym, że ich wartość i pochodzenie ma ogromne znaczenia. W sklepach dostępnych jest zatrzęsienie przekąsek kierowanych do dzieci, które absolutnie się do tego nie nadają. Żadne biszkopty, batony (nawet te zawierające niby mleko, wapń itp.) nie są wskazane dla dzieci. Takie produkty zawierają zbyt dużo cukru, czasem też utwardzane tłuszcze. To składniki, które nie są odpowiednie dla nikogo, a zwłaszcza dla dzieci!

 

Zdrowe czyli jakie?

Jakie zatem wybrac rozwiązanie? Jakie produkty możesz podawać dzieciom jako zdrowe przekąski? Dzisiejsze propozycje będą przeznaczone raczej dla najmłodszych dzieci. Propozycje dla starszaków wrzucę na bloga już niebawem.

 

Chrupki kukurydziane

 

Niestety większość produkowana jest z kukurydzy niewiadomego pochodzenia. Dlatego trzeba być czujnym. Kukurydza jest jedną z trzech roślin, której genetyczne modyfikacje wypierają te naturalne odmiany. Prawdą jest, że  w Polsce nie można jeszcze uprawiać kukurydzy GMO (genetycznie modyfikowanej), jednak importować ją i produkty z jej pochodzenia już owszem. Zatem kupując dziecku chrupki kukurydziane sprawdź etykietę, czy nie ma na niej symbolu GMO. Najlepiej jesli produkt ten będzie zawierał certyfikat ekologiczny. Wtedy masz pewność. Jeżeli decydujesz się jednak na inne, uważaj na smakowe chrupki. Zwykle zawierają już sól, tłuszcz i inne dodatki takie jak barwniki i aromaty. Tego nie polecam. Przy takim wyborze zawsze czytaj etykiety.

 

Chrupki Hipp mają certyfikat Bio. Ich koszt to około 4,50zł za 100gr. Producent zaleca podawanie ich dzieciom od 7-ego miesiąca życia. Co istotne wykonane są ze 100% z ekologicznych zbóż, bez dodatku cukru i soli, aromatów czy barwników, konserwantów. Jak to chrupki kukurydziane są bezglutenowe. Chrupki takie są bogatym źródłem łatwo przyswajalnych węglowodanów (ok. 81g na 100 g), a także białek (8,9 g) oraz błonnika (9,9 g). Ich kaloryczność wynosi ok. 388 kcal/100g.

 

Wafelki ryżowe

Polecam wafelki wyprodukowane z ekologicznego ryżu pełnoziarnistego (jest zdrowszy niż biały oczyszczony ryż). Nadają się do chrupania pierwszymi ząbkami. Można je podawać dzieciom od ok. 6 miesiąca życia. Doskonale pasują do małych rączek, gdyż są malutkie i łatwe do złapania. 

W Rossmanie można kupić Babydream z ekologicznym certyfikatem wafelki bez dodatków. Koszt to 4 zł za opakowanie 40 g. Z firmy Hipp dostępne są w dwóch owocowych smakach: jabłkowym i jagodowym. Produkowane z ekologicznego ryżu i ekologicznych owoców. Bez sztucznych dodatków. Koszt to ok 4,50 zł za opakowanie 35 g.


Żadna z proponowanych przeze mnie przekąsek nie zawiera cukru, sztucznych aromatów oraz dodatku barwników i konserwantów. Wafelki są również bogatym źródłem łatwo przyswajalnych węglowodanów (ok. 89 g na 100 g), a także białek (6,5 g). Kaloryczność ich wynosi ok. 397 kcal/100g.

 

 

Suszone owoce

Suszone owoce są nie tylko pyszne, ale pomagają budować kondycję fizyczną i umysłową. To prawda, są dość kaloryczne, ale i tak mają o połowę mniej kalorii niż słodkie przekąski. Są doskonałym rozwiązaniem w okresie zimowym, kiedy trudno o świeże owoce. Podając najmłodszym warto je wcześniej namoczyć, wtedy będzie dziecku łatwiej je zjeść. 

 

Z owocami należy uważać, wprowadzać je powoli, stopniowo. Ogólne zasady są następujące:

  • jabłka -  dla dzieci po 7 miesiącu
  • rodzynki - dla dzieci po 7 miesiącu
  • śliwki - dla dzieci po 8 miesiącu
  • morele -  dla dzieci po 10 miesiącu
  • figi -  dla dzieci po 16 miesiącu
  • daktyle -  dla dzieci po 16 miesiącu
  • ananas -  dla dzieci po 20 miesiącu

Oczywiście każdy z suszonych owoców ma swoje właściwości, zawiera witaminy i składniki odżywcze. Każdy z wymienionych nadaje się również do samodzielnego suszenia. To co niezmiernie ważne, nie kupuj dziecku siarkowanych owoców! Czytaj etykietę. Nie ma prawa być na niej żadnego E...

Zajrzyjcie teraz do koszyków w wózkach Waszych pociech. Kto pochwali się co znalazł? :)

Komentuj:

Podobne artykuły:

Bób z Wami!

Kategoria: Zdrowe przepisy, Zdrowe przekąski

19.08.2013
Zapomniany, niedoceniany, osamotniony. Pomijany nawet przez unijne programy. Promuje się hiszpańskie oliwki i akcje w stylu "nadejszła chwila na pstrąga z grilla", a on ciągle czeka na swoje 5 minut. Pełnię swoich wdzięków ujawnia w środku lata. Idealny do kampanii "zdrowa przekąska". Nie tak odległy, jak gaz łupkowy. Dostępny na babcinym ogródku, ciocinym balkonie i domowym parapecie. Poznajcie (lub przypomnijcie sobie) ile dobrego mogą mieć w sobie trzy litery: B-Ó-B.

Zdrowe ziarna

Kategoria: Zdrowe przepisy, Zdrowe przekąski

05.09.2013
Żółte, soczyste i słodkie kuleczki na kolbie. Lubią je dzieci i dorośli. Sama, jako dodatek do dań głównych, sałatek. Świeża, gotowana lub konserwowa. Kukurydza. W nadmorskich miejscowościach dzielnie walczy o swoje miejsce z goframi i lodami. I dobrze. Z pewnością jest dużo zdrowsza. Tylko jak ją przygotować?

Sorry, takie kaszki...

Kategoria: Produkty

22.01.2014
Pyszny pełnowartościowy posiłek dla dzieci? Dostosowany do wymagań żywieniowych niemowląt? Przygotowany na bazie wysokiej jakości zbóż? Z witaminami i owocami? Brzmi bardzo zdrowo i smacznie. Czy tak jest w rzeczywistości? W dzisiejszym odcinku programu "Co jeszcze wcisną nam do jedzenia", bierzemy pod lupę kaszki dla dzieci.

Tak mądra sroczka kaszkę gotowała...

Kategoria: Zdrowe przepisy

27.01.2014
Wiecie już, że kaszki dla dzieci (ze sklepowej półki) zawierają sporo cukru. Wiecie również, że są pompowane sztucznymi witaminami, które i tak nie są przyswajalne. Wiecie także, że obiecałam przepis na zdrową kaszkę dla dziecka. Słowa dotrzymuję. [Reklama] Przepis ekokorniszonowy, zdrowy i smaczny. [Po reklamie]