W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies zgodnie z Polityką Cookie. Zasady przechowywania lub dostępu plików cookie możesz zmienić w swojej przeglądarce.
X

Dolma w dwunastu krokach

Kategoria: Zdrowe przepisy

2014-02-26

Dziś zapoznam Cię z potrawą, która dobrze znana jest w krajach Dalekiego Wschodu. Jest przysmakiem w krajach arabskich i Grecji. U nas (podobne danie) nazywamy gołąbkami. Ja jednak dziś chciałam zaprosić Was do spróbowania prawdziwej dolmy.

Dolma, to nazwa mająca korzenie w języku asyryjskim. W Grecji znana jest jako dolmaki. W języku arabskim trafimy natomiast na Mahshi warar enab. Pewnie inne kraje też mają swoje nazwy - ot, choćby gołąbki. :) Zgodzę się, że jest przy niej sporo pracy. Czas przygotowania to nawet godzina. Jest jednak idealna do przyrządzania w gronie znajomych. Po pierwsze: jest wiele rzeczy do zrobienia i dla każdego coś się znajdzie. Po drugie: można potem długo ucztować jedząc przygotowaną dolmę. I nigdy nie ma ryzyka, że trafią się jedzeniowi malkontenci - wiadomo bowiem, że coś co przygotujemy sami, smakuje dużo lepiej. ;)

Składniki:

 

Przygotowanie:

 

1. Potnij mięso w drobną kostkę.

 

 

2. Obierz cebulę i czosnek, a następnie wszystkie ząbki czosnku i 2 cebule potnij w kostkę. 

 

 

3. Pozostałe 3 cebule natnij nożem - tak jak na zdjęciu. Po co? Spowoduje to otwarcie się cebuli podczas gotowania i łatwiej będzie ją rozkładać do faszerowania. 

 

 

4. Posiekaj natkę pietruszki.

 

 

5. Umyj pomidory, następnie dwie sztuki podziel w kostkę, a trzem kolejnym wydrąż środek oraz miąższ i również potnij na kawałki. 

 

 

6. Wszystkie składniki wymieszaj w dużej misce. Dodaj ryż, sól i pieprz. 

 

 

7. Ugotuj cebulę w wodzie. Jeśli chcesz eksperymentować z innymi warzywami możesz dodać również kapustę. 

 

 

8. Opłucz wodą liście winogron jeśli masz je w zaprawie.

 

 

9. Teraz czas na nadziewanie liści winogron przygotowanym farszem. Bierzesz pojedynczy liść, nakładasz niewielką ilość farszu i mocno zwijasz. Postępujesz tak, dopóki nie zużyjesz całego farszu lub wszystkich liści.

 

 

10. Możesz faszerować cebulę - poszczególne kawłki. Kolejne są pomidory uprzednio wydrążone. Jeżeli jeszcze posiadasz farsz możesz użyć w zasadzie większość warzyw do faszerowania. Może to być cukinia, papryka lub choćby liście kapusty (należy je uprzednio podgotować, dokładnie tak, jak do tradycyjnych polskich gołąbków). 

 

 

11. Tak przygotowane zawijańce wkładasz do garnka wraz z niewielką ilością wody z cytryną i gotujesz około 40 minut. 

 

 

12. Teraz nie zostało Ci już nic innego jak podać do stołu ;)

 

 

Prawda, że wygląda pięknie? Życzę Wam dobrej zabawy podczas wspólnego przygotowywania i smacznego! :)

Komentuj:

Podobne artykuły:

Zdrowa porcja ketchupu!

Kategoria: Zdrowe przepisy, Produkty

07.10.2013
Kiedyś posiadając nadmiar pomidorów wymyśliłam sobie, że zrobię domowy ketchup. Nie sądziłam, że wyjdzie tak smaczny. Jestem tak dobra, że postanowiłam się podzielić... nie ketchupem co prawda, a moim szczęściem i przepisem. Teraz w mojej lodówce w zasadzie nie spotkasz kupnego tradycyjnego ketchupu. Jeśli zdarza się, że zrobię go za mało i nie starczy mi na cały rok, wtedy kupuję ten zrobiony z dużej ilości pomidorów, o którym pisałam ostatnio. Wyznaję zasadę, że przetwory robię tylko wtedy, gdy jest sezon na dane warzywa czy owoce. Jesień to ostatni moment na przygotowanie ketchupu z polskich pomidorów, a nie tych rosnących na wacie szklarniowej.

Przygotuj zdrowe śniadanie, zanim spadnie Ci z nieba!

Kategoria: Zdrowe przepisy

04.12.2013
W jesienne i zimowe poranki warto zadbać o pożywne, rozgrzewające śniadanie. Nie jest to już najlepszy czas na sałatki ze świeżych warzyw i jogurty. Teraz pora na ciepłe i wartościowe śniadania. Ja polecam Wam rozwiązanie, dzięki któremu nigdy nie trzęsę się z zimna w drodze do pracy i nie wyczekuje nerwowo na kolejny posiłek. Sprawdźcie sami ile mocy może dać Wam (nie)zwykła kasza jaglana.

Tak mądra sroczka kaszkę gotowała...

Kategoria: Zdrowe przepisy

27.01.2014
Wiecie już, że kaszki dla dzieci (ze sklepowej półki) zawierają sporo cukru. Wiecie również, że są pompowane sztucznymi witaminami, które i tak nie są przyswajalne. Wiecie także, że obiecałam przepis na zdrową kaszkę dla dziecka. Słowa dotrzymuję. [Reklama] Przepis ekokorniszonowy, zdrowy i smaczny. [Po reklamie]