W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies zgodnie z Polityką Cookie. Zasady przechowywania lub dostępu plików cookie możesz zmienić w swojej przeglądarce.
X

Dynia albo psikus

Kategoria: Produkty, Zdrowe przepisy

2013-10-02

Kojarzona głównie jako element zabaw halloweenowych. Jednak to przede wszystkim zdrowy i pożywny owoc. Poza tym jesień, to jej czas - zapraszam dziś na przepis na to jak przygotować dynię. I dlaczego warto ją przygotować.

Dynia to zgodnie z encyklopedycznym opisem: owoc rośliny jednorocznej z rodziny dyniowatych. Istnieje wiele jej odmian, różnią się one kolorem, wartościami odżywczymi, wielkością i kształtem. Największe dynie mogą ważyć nawet około 700kg! Choć pochodzi z Ameryki Południowej, na dobre już zadomowiła się w Polsce. I dobrze! Jest łatwa w uprawie, zdrowa i dostępna w jesiennej oraz zimowej porze, gdy mało jest świeżych owoców i warzyw. 

 

Wartości odżywcze

Dynia zawiera dużo witamin: A, B1, B2, C, PP oraz składników mineralnych: fosfor, żelazo, wapń, potas i magnez, a także mnóstwo beta-karotenu. Szczególnie cenna jest dynia o pomarańczowym miąższu – im kolor miąższu intensywniejszy, tym więcej w nim witamin. Jest niskokaloryczna - 100g świeżej masy to około 32 kcal.

 

Żywność - twój naturalny lek

Dynia zapobiega krzywicy u dzieci, wzmacnia wzrok, chroni przed nowotworami, wpływa korzystnie na cerę. Ponadto jest cenna w diecie odchudzającej, gdyż przyśpiesza przemianę materii. Może być pomocna w nieżytach przewodu pokarmowego. Jest lekkostrawna i łatwo przyswajalna. Wzmacnia system immunologiczny. Badania udowodniły, że regularne jej spożywanie pomaga w leczeniu astmy oskrzelowej. Może być podawana nawet niemowlętom w formie lekkiego kremu.

Przez dietetyków podkreślane są jej właściwości odkwaszające organizm oraz żółciopędne.

 

Pestki

Pestki dyni składają się w około 35% z oleju, który obfituje w fitosterole i cenne nienasycone kwasy tłuszczowe. Ponadto w ich składzie znajdziemy białka, witaminę E, D, z grupy B i ważne mikroelementy - cynk, selen, magnez. Jakie pestki mają działanie? Wykorzystywane są w leczeniu stanów zapalnych nerek i pęcherza moczowego, chorób skóry, wrzodach żołądka i niegojących się ran. Zapobiegają rozrostowi i zapaleniu gruczołu krokowego (prostaty). Także panowie - obowiązkowo podjadajcie pestki dyni!

 

Olej z pestek dyni

Jeśli pestki z dyni sa zdrowe, nic dziwnego, że olej tłoczony na zimno z nich również jest wartościowy. Ma kolor ciemnozielono-brązowy i bardzo przyjemny orzechowy aromat i smak. Jest lekkostrawny. Zawiera kwas linolowy i olejowy oraz te wartościowe składniki, o których pisałam w akapicie o pestkach. Tłuszcz zawarty w tym oleju jest pełnowartościowy. Warto go używać do sałatek i innych potraw przygotowywanych na zimno. Nie nadaje się natomiast do pieczenia, smażenia czy inngo podgrzewania. Powinien być przechowywany w chłodnym i ciemnym miejscu. 

Może być stosowany również jako kosmetyk przy każdym typie skóry, ale o tym napiszę więcej innym razem. :)

 

Przepis na krem dyniowy

Składniki:

Dynia
Dynia

1 kg

Marchew
Marchew

2 szt

Sól
Sól

szczypta

Imbir suszony
Imbir suszony

pół łyżeczki

Kurkuma
Kurkuma

łyżeczka

Pestki dyni
Pestki dyni

pół szklalnki

Pieprz
Pieprz

szczypta

Wykonanie:

1. Obierz dynię, wyciągnij pestki i miąższ ze środka, pokrój na kawałki.

2. Obierz marchewki, pokrój na kawałki.

3. Do gotującej się wody włóż dynię i marchewki, dopraw solą, pieprzem, papryką, imbirem i kurkumą.

4. Gotuj około 20 minut.

 

 

5. Poczekaj aż zupa trochę ostygnie, następnie zblenduj ją na jednolitą konsystencję dodając oleju rzepakowego. Dzięki niemu krem uzyska jeszcze lepszą konsystencję.

6. Pestki dyni praż na suchej patelni.

 

 

7. Rozlej krem do misek, dodaj po łyżce jogurtu naturalnego oraz posyp pestkami dyni. 

 

 

Smacznego! :)

Krem ten jest pożywnym i zdrowym daniem, które ma właściwości rozgrzewające. To idealny posiłek na jesień i zimę. Jeśli macie własne, jesienne dania (nie tylko oparte na dyni), to koniecznie dajcie znać w komentarzach jakie zapachy unoszą się teraz w Waszej kuchni. :)

Komentuj:

Podobne artykuły:

Bób z Wami!

Kategoria: Zdrowe przepisy, Zdrowe przekąski

19.08.2013
Zapomniany, niedoceniany, osamotniony. Pomijany nawet przez unijne programy. Promuje się hiszpańskie oliwki i akcje w stylu "nadejszła chwila na pstrąga z grilla", a on ciągle czeka na swoje 5 minut. Pełnię swoich wdzięków ujawnia w środku lata. Idealny do kampanii "zdrowa przekąska". Nie tak odległy, jak gaz łupkowy. Dostępny na babcinym ogródku, ciocinym balkonie i domowym parapecie. Poznajcie (lub przypomnijcie sobie) ile dobrego mogą mieć w sobie trzy litery: B-Ó-B.

Zdrowe ziarna

Kategoria: Zdrowe przepisy, Zdrowe przekąski

05.09.2013
Żółte, soczyste i słodkie kuleczki na kolbie. Lubią je dzieci i dorośli. Sama, jako dodatek do dań głównych, sałatek. Świeża, gotowana lub konserwowa. Kukurydza. W nadmorskich miejscowościach dzielnie walczy o swoje miejsce z goframi i lodami. I dobrze. Z pewnością jest dużo zdrowsza. Tylko jak ją przygotować?

Topinambur. TO-PI CO?

Kategoria: Zdrowe przepisy, Produkty

23.10.2013
Słyszał ktoś już tę nazwę? A może słonecznik bulwiasty? Też nie... a gruszka ziemna lub karczoch jerozolimski? Hmm... ciągle nic? Cały czas mowa o tym samym warzywie. Warzywie, które zostało przywiezione z Ameryki Północnej przez Krzysztofa Kolumba. Pierwotnie roślinę ta uprawiali Indianie z plemienia Topinamboore, stąd też pochodzi jego nazwa. Ostatnio zainteresowanie topinamburem wyraźnie wzrasta, jest on bowiem cenną rośliną i daje naprawdę spore możliwości wykorzystania jego zalet.