W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies zgodnie z Polityką Cookie. Zasady przechowywania lub dostępu plików cookie możesz zmienić w swojej przeglądarce.
X

Jogurtowy zawrót głowy

Kategoria: Produkty

2013-09-03

Jogurt naturalny – zdrowy, zalecany przez dietetyków, dobry dla osób dbających o linię oraz mających problemy z układem pokarmowym. Zalety można wymieniać długo... w reklamie. Czy jednak można kupować go z przekonaniem, że jest dla nas dobry? Sprawdziłam...

Zrobiłam pogłębioną analizę ogólnodostępnych jogurtów na polskim rynku. Wybór jest imponujący, półki zastawione różnymi produktami. W oczach mieni się od blasku dostępnych marek. Ja jednak zagłębiam się dalej. Biorę do rąk własnych, oglądam, czytam skład, sprawdzam w co został zapakowany. I przestaje być tak kolorowo. Prawdziwy jogurt naturalny powinien składać się tylko z dwóch składników. Mleka oraz bakterii, choć tych może być kilka szczepów. Co zawierają te opakowania, które wpadły mi w ręce?

 

Skład:

Mleko
Ok. To podstawowy składnik jogurtu. Powinno być pasteryzowane najlepiej w niskiej temperaturze lub świeże ale tego producenci nie piszą na etykietach. Zdarza się, że jest wykonywane z mleka UHT
 

Mleko w proszku
Dodawane jest do jogurtu tylko po to, aby go zagęścić, bo podobno konsumenci taki wolą. Wciąż nie mogę się jednak nadziwić po co do mleka dodawać mleko w proszku. Za mało mleka w mleku? ;)
 

Śmietanka pasteryzowana (Bakoma Grecki)
Śmietana w jogurcie? Naprawdę? Jemy je między innymi dlatego, że są niskokaloryczne,  zdrowe. A jak do tego ma się śmietana? Wiem, znów chodzi o to, aby był gęsty... ale czy za wszelką cenę?
 

Białko mleka 
To zjawisko zrozumieć mi równie ciężko. Białko mleka dodawane do mleka, to jak woda wlewana do jeziora. Jeden litr mleka zawiera około 30g białka. Powiem szczerze, że nie jestem w stanie wymyślić, w jakim celu dodawane jest jeszcze białko.
 

Żywe kultury jogurtowe
Są one najcenniejsze w jogurtach. Mają dobroczynny wpływ na nasze zdrowie. Im więcej znajdziesz ich w składzie tym lepiej, zarówno jeśli chodzi o ilość (choć nie zawsze jest podana na opakowaniu), jak i o różnorodność (w tym wypadku im więcej dziwnych i trudnych nazw tym lepiej:-)

 

Data ważności:

Warto też zwrócić uwagę na termin przydatności do spożycia. I nie tylko chodzi tylko o to, aby produkt nie był przeterminowany, ale również, aby termin ten nie był zbyt długi. Dlaczego? Jogurty o przedłużonej trwałości poddawane są po wyprodukowaniu procesowi termizacji, czyli ogrzewaniu przez 15 sekund w temp. 55-60°C, co powoduje zahamowanie zdolności bakterii mlekowych do ukwaszania. Produkt poddany takiemu procesowi ma mniejszą wartość zdrowotną. Teoretycznie producent powinien nas o tym poinformować, ale czy tak się dzieje? Niektórzy producenci chwalą się, że ich produkt nie posiada konserwantów czy barwników. Nie dajmy sobie mydlić oczu - żaden jogurt naturalny nie może ich zawierać! Inaczej jest w przypadku jogurtów smakowych.

 

Opakowanie:

Ostatnią sprawą na jaką należy zwrócić uwagę wybierając jogurt jest materiał w którym znajduje się nasz produkt. Żaden plastik nie jest najlepszym wyborem, ale sama wiem, że o szklane opakowanie trudno (choć nie jest to niemożliwe). Kupując zatem jogurt w plastiku, podnieśmy go i zajrzyjmy pod spód. O tak:

 


Jest tam oznaczenie tworzywa z jakiego został wykonany. Może być symbol lub numerek w trójkącie ze strzałek. Wygląda to tak:

 

Najzdrowszy jest numer 2 (HDPE )i 5 (PP). Choć ja jak tylko mogę wybieram szkło.

 

Jogurty są szczególnie wskazane w okresie letnim, gdyż mają działanie ochładzające organizm. Dlatego w zimniejszych miesiącach mogą niekorzystnie wpływać na nasz organizm, zwłaszcza gdy towarzyszą im wychładzające owoce, takie jak cytrusy. Według tradycyjnej medycyny chinskiej mogą być główną przyczyną powstawania tzw. wilgoci, która jest odpowiedzialna za wszelkiego rodzaju stany zapalne zatok, gardła, ucha oskrzeli i płuc, podatność na infekcje, astmę i nadwagę. 

 

Jak żyć? Co wybrać?

Oczywiście polecam jogurty z certyfikatem eko. Jednak i tak mogą one być w kiepskim plastiku, tak jak ten poniżej, który ma dobry skład, lecz został włożony do kubeczka wykonanego z PS :(

 

 

Znajdź taki, który w składzie ma tylko mleko i kultury bakterii i jest w szklanym słoiczku. To ideał. Albo zrób go sobie sama/sam! :)  Wrótce napiszę jak go zrobić.

Poniższy przykład, to jogurt z Wańczykówki, kupiony na ekojarmarku we Wrocławiu. Można go również zamówić przez ekoskrzynka.wanczykowka.pl

 

 

 

Komentuj:

Podobne artykuły:

Domowy jogurt? Nic prostszego!

Kategoria: Zdrowe przepisy, Produkty

09.09.2013
Wiecie już, że skaczące w reklamie owoce zwykle są 90% mniejsze. Wiecie również, że plastik używany do ich pakowania jest mało "ekokorniszonowy". Dziś pora na przygotowanie jogurtu domowej produkcji. Zdrowego, smacznego i z dala od plastiku. Rzadko można powiedzieć o czymś, że jest tak banalnie proste i niezwykle tanie.

Ale jaja! Ale jakie?

Kategoria: Produkty

18.09.2013
Tego produktu nie trzeba przedstawiać chyba nikomu. Kurze jaja to bomba mineralno-witaminowa oraz źródło najbardziej wartościowego białka o wzorcowym składzie aminokwasowym. Zdecydowanie warto jej jeść. Tylko jak wybrać najzdrowsze? Dziś nie dowiecie się może czy pierwsze było jajko czy kura, ale doradzę Wam dlaczego na zakupach nie warto brać pierwszej wytłaczanki z brzegu.

Dobry ketchup nie jest zły!

Kategoria: Produkty

02.10.2013
Lubią go dzieciaki i dorośli. Są tacy, którzy jedzą go ze wszystkim - od frytek i pizzy, przez parówki po inne fast foody. Nic w tym złego - to jeden z najzdrowszych sosów. Dobry ketchup jest zrobiony z pomidorów, a ponieważ one są zdrowe, dlatego też sam ketchup może być wartościowy. Co zaskakujące - może być zdrowszy od samych pomidorów!