W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies zgodnie z Polityką Cookie. Zasady przechowywania lub dostępu plików cookie możesz zmienić w swojej przeglądarce.
X

Poczytalnia - Czy wiesz co jesz?

Kategoria: Do poczytania

2013-11-18

Jesień, długie wieczory, dużo przemyśleń i... nowa kategoria na blogu. :) Tym razem poświęconą książkom, które moim zdaniem na to zasługują i oczywiście traktują o temacie zdrowia. Zarówno zdrowego żywienia, ekologii, jak i szkodliwości niektórych środków. Czyli pełny przegląd tego czym EkoKorniszon się interesuje i inspiruje. Na dzień dobry: "Czy wiesz, co jesz? Poradnik konsumenta, czyli na co zwracać uwagę, robiąc codzienne zakupy" autorstwa Katarzyny Bosackiej i Małgorzaty Kozłowskiej-Wojciechowskiej.

Jest to wyjątkowy poradnik dla każdego, kto udaje się na codzienne spożywcze zakupy i chce być świadomym tego, co warto kupić, a co należy omijać. Autorki podpowiadają, jak wybierać najzdrowsze produkty tak, aby nie przepłacać. Wskazują składniki niebezpieczne dla naszego zdrowia. Informują, jakim hasłom nie wierzyć i na które napisy na opakowaniach zwracać uwagę. Uczulają nas na sztuczki specjalistów od marketingu. 
Poradnik jest podzielony na sześć działów: śniadania, drugie śniadania, obiady, podwieczorki, kolacje i dodatki do żywności. W każdej takiej sekcji można znaleźć popularne produkty, dostosowane do danej pory dnia. 

 

 

Parówkowym skrytożercom...

Pierwszym produktem w dziale kolacja są parówki. Autor pyta ile jest w nich mięsa, a to podstawowe pytanie. Tłumaczy czym jest MOM (mięso oddzielone mechanicznie), bo czy zmielone ścięgna, skóry, uszy, tłuszcz itp., to jeszcze mięso? Podana jest kaloryczność statystycznych parówek i zalecana dawka. Przeczytasz również na co zwracać uwagę będąc w sklepie na zakupach. Jakie są rodzaje parówek? Co w ich składzie powinno Cię uspokoić, a co zaniepokoić.  Podaje kilka magicznych napisów - np. produkt wysokowydajny - oznacza uciekaj!  Przy parówkach należy uważać na fosforany - a z tego rozdziału dowiesz się pod jakimi nazwami się one kryją. 
Właśnie w taki sposób opisane są kolejne produkty. Wszystko podane w przystępnej formie, dość klarownym językiem. Wszystko co najważniejsze. 

 

 

Dokładka:

Jeszcze kilka przykładów. W książce znajdziesz także:
- Dlaczego biały ser powinien być tani, a jest drogi, choć wcale nie jest tak zdrowy, jak się powszechnie sądzi?
- Jak rozpoznać oszukany chleb?
- Czym się kierować, wybierając wędliny?
- Czy to prawda, że w popularnym pasztecie, nie ma nawet grama mięsa?
- Jakie jogurty wybierać?
- Czy warto jeść super tanią i super zapychającą soję?

 

Książka jako poradnik spełnia swoje zadanie, tzn. daje nam, czytelnikom porady. Wszystkie informacje zawarte w podręczniku są napisane przystępnym językiem, a każda obco brzmiąca nazwa, jest szybko wytłumaczona. Moim zdaniem książka jest idealna dla osób, które nie posiadają jeszcze dużej wiedzy w tematyce zdrowego żywienia. Jest ona świetna na początek. Jeśli jesteś już specjalistą od zdrowego żywienia możesz jedynie usystematyzować swoją wiedzę. I oczywiście są w niej miejsca, które absolutnie nie wyczerpują tematu, są nawet takie, z którymi nie do końca się zgadzam (np. rozdział wychwalający mleko), jednak z pewnością jest warta polecenia. Choćby na dobry poczatek!
 

Pełne dan(i)e: 

Czy wiesz, co jesz? Poradnik konsumenta, czyli na co zwracać uwagę, robiąc codzienne zakupy
Katarzyna Bosacka i Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska, Wydawnictwo Publicat

Cena: 20-25 zł 

 

Jeśli macie pomysł na książkę, której recenzję chcielibyście zlecić EkoKorniszonowi, to oczywiście komentarze są do Waszej dyspozycji. :)

Komentuj:

Podobne artykuły:

Jogurtowy zawrót głowy

Kategoria: Produkty

03.09.2013
Jogurt naturalny – zdrowy, zalecany przez dietetyków, dobry dla osób dbających o linię oraz mających problemy z układem pokarmowym. Zalety można wymieniać długo... w reklamie. Czy jednak można kupować go z przekonaniem, że jest dla nas dobry? Sprawdziłam...

Ale jaja! Ale jakie?

Kategoria: Produkty

18.09.2013
Tego produktu nie trzeba przedstawiać chyba nikomu. Kurze jaja to bomba mineralno-witaminowa oraz źródło najbardziej wartościowego białka o wzorcowym składzie aminokwasowym. Zdecydowanie warto jej jeść. Tylko jak wybrać najzdrowsze? Dziś nie dowiecie się może czy pierwsze było jajko czy kura, ale doradzę Wam dlaczego na zakupach nie warto brać pierwszej wytłaczanki z brzegu.

Vegeta – 15% smaku

Kategoria: Produkty

14.10.2013
To przyprawa przez większość z nas kojarzona pod nazwą Vegeta. Jest to nazwa zastrzeżona dla producenta Podravka Polska, a wykonywana jest przez wielu producentów, tyle że pod innymi nazwami. Zawsze jednak jest to żółtawy proszek z kolorowymi drobinkami, który dodajemy do różnych potraw.