W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies zgodnie z Polityką Cookie. Zasady przechowywania lub dostępu plików cookie możesz zmienić w swojej przeglądarce.
X

Problemy Eko Świata: masło czy margaryna?

Kategoria: Zdrowe przepisy

2013-12-19

Spór trwa od wieków. Jedni zatrudniają pewną znaną nianię, inni opowiadają o dobrym wpływie na serce i poziom cholesterolu, jeszcze inni zapewniają, że ich produkt zapewnia 200% zdrowia. Co wybrać? Ja mam dla Was rozwiązanie jedyne, słuszne i najzdrowsze... nie wybierajcie nic! Tzn. nic z tego zestawu. Przestańcie czytać tony papieru, tomy analiz i inne genialne myśli i... zróbcie własny produkt. Zobaczcie jakie to proste! :)

Dziś przedstawię przepis na zamiennik masła/margaryny. Pewnie bliżej do tej drugiej, bo będzie stworzony w 100% na produktach roślinnych. Jednak walorami zdrowotnymi zostawia margarynę daleko w tyle. Nadaje się również dla wegan oraz osób dbających o linię. Także dla tych, którzy skrupulatnie liczą cholsterol oraz wszystkich, którym nie odpowiada ani masło zrobione ze zwierzęcego tłuszczu, ani margaryna zrobiona z tłuszczów trans i innych syntentyków. 

 

Właściowości

Produkt, który dziś proponuję  opiera się wyłącznie na oleju kokosowym i  oleju lnianym. Nie zawiera żadnych tłuszczy zwierzęcych jak masło. Nie dodajemy tłuszczy utwardzanych, jak w przypadku margaryn. Nie ma się czego przyczepić. To najzdrowsza rzecz do posmarowania chleba, jaką mogę sobie wyobrazić. Dodatkowy plus jest taki, że nie musisz walczyć o rozsmarowanie, tak jak z masłem trzymanym w lodówce. W walce między masłem a margaryną wygrywa olej. O oleju kokosowym pisałam już tutaj...

 

... teraz słów kilka o oleju lnianym

Powstaje w wyniku przetwarzania dojrzałych nasion lnu (siemię lniane). Tłoczy się go na zimno. Jest zatem wytwarzany w temperaturze do 50 stopni Celsjusza. Znajdujące się w nim składniki, wspomagają proces trawienny. Zapobiega tworzeniu się kamieni żółciowych, wzmacnia oraz ochrania błony śluzowe układu pokarmowego. Korzystnie wpływa na układ nerwowy. Stosowany jest u osób z chorobą Alzheimera i SM. Ponadto jego dobroczynny wpływ sięga także do układu sercowo – naczyniowego, gdyż obniża poziom tzw. „złego cholesterolu”. Przede wszystkim pijemy go dla kwasów omega 3 oraz 6. Pamiętaj, aby zawsze przechowywać olej lniany w lodówce, w ciemnej szklanej butelce. Zwróć uwagę na jego datę ważności, ma bowiem krótki termin do spożycia.


 

Prosty przepis:

 

Wariant 1 - Smarowidło z koperkiem

Składniki:

Koper
Koper

3 łyżki

Sól
Sól

szczypta

Pieprz
Pieprz

szczypta

Wykonanie:

  1. Rozpuść w garnku 50 ml oleju kokosowego, następnie ostudź płynny olej. 

 

 

  1. Przelej do naczynia, w którym chcesz przechowywać gotowy olej.
  2. Dodaj 40 ml oleju lnianego.
  3. Dosyp posiekany koperek (ja użyłam mrożony). Może być również świeży lub nawet suszony.
  4. Dopraw solą i pieprzem.
  5. Wstaw do lodówki, aby zastygł. Po około 2-3 godzinach powstanie konsystencja masła.

 

 

Jeśli wolisz bardziej twardą konsystencję, dodaj więcej oleju kokosowego, jeśli bardziej miękką, zwiększ ilość oleju lnianego. Mówiłam, że będzie prosto? :)

 

Wariant 2 - Smarowidło ziołowe

Wykonanie:

Bardzo podobnie do wersji poprzedniej. 

1. Rozpuść w garnku 50 ml oleju kokosowego, następnie ostudź płynny olej.

2. Przelej do naczynia, w którym chcesz przechowywać gotowy olej.

3. Dodaj 40 ml oleju lnianego.

4. Dodaj zioła: rozmaryn, tymianek, zioła prowansalskie, kminek, papryka ostra.

 

 

  1. Dopraw solą i pieprzem.
  2. Wstaw do lodówki, aby zastygł. Po około 2-3 godzinach powstanie konsystencja masła.

 

Świeży wygląda tak:

 

 

A po zastygnięciu tak:

 

 

Istniej oczywiście dużo więcej wariantów. Mnie zdarza się robić olej z czosnkiem. Czasem robię go na ostro – dodając pikantne przyprawy, takie jak imbir, chili, paprykę ostrą. Zależy co lubisz. Zachęcam Cię do eksperymentowania i stworzenia idealnego dla siebie odpowiednika margaryny. Takiego, który możesz jeść z czystym sumieniem. 

Nie ma za co! ;) Cieszę się, że pomogłam w rozwiązaniu odwiecznego sporu "masło vs. margaryna", a przy okazji wiecznego problemu masła - "Znów zapomniałam wyjąć z lodówki". Poza tym mam nadzieję, że uda mi się uchronić Was przed kilkoma groźnymi chorobami. :) Jeśli macie inne pomysły na wykorzystanie oleju kokosowego lub lnianego, to komentarze (jak zawsze) są do Waszej dyspozycji. :)

Komentuj:

Podobne artykuły:

Domowy jogurt? Nic prostszego!

Kategoria: Zdrowe przepisy, Produkty

09.09.2013
Wiecie już, że skaczące w reklamie owoce zwykle są 90% mniejsze. Wiecie również, że plastik używany do ich pakowania jest mało "ekokorniszonowy". Dziś pora na przygotowanie jogurtu domowej produkcji. Zdrowego, smacznego i z dala od plastiku. Rzadko można powiedzieć o czymś, że jest tak banalnie proste i niezwykle tanie.

Zdrowa porcja ketchupu!

Kategoria: Zdrowe przepisy, Produkty

07.10.2013
Kiedyś posiadając nadmiar pomidorów wymyśliłam sobie, że zrobię domowy ketchup. Nie sądziłam, że wyjdzie tak smaczny. Jestem tak dobra, że postanowiłam się podzielić... nie ketchupem co prawda, a moim szczęściem i przepisem. Teraz w mojej lodówce w zasadzie nie spotkasz kupnego tradycyjnego ketchupu. Jeśli zdarza się, że zrobię go za mało i nie starczy mi na cały rok, wtedy kupuję ten zrobiony z dużej ilości pomidorów, o którym pisałam ostatnio. Wyznaję zasadę, że przetwory robię tylko wtedy, gdy jest sezon na dane warzywa czy owoce. Jesień to ostatni moment na przygotowanie ketchupu z polskich pomidorów, a nie tych rosnących na wacie szklarniowej.

Do wanny i na patelnię...

Kategoria: Kosmetyki i środki czystości, Produkty

11.12.2013
Olej inne oleje. Serio. Albo przynajmniej spróbuj jak wiele skutecznych i smacznych zastosowań może mieć inny olej. Bez różnicy, czy będzie stał w Twojej kuchni czy w łazience - wszędzie będzie działać pozytywnie. Jeśli jeszcze go nie znasz, to z przyjemnością Was sobie przedstawię - Drogi Czytelniku, poznaj olej kokosowy. Olej przedstawi się sam poniżej. :)