W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies zgodnie z Polityką Cookie. Zasady przechowywania lub dostępu plików cookie możesz zmienić w swojej przeglądarce.
X

Przygotuj zdrowe śniadanie, zanim spadnie Ci z nieba!

Kategoria: Zdrowe przepisy

2013-12-04

W jesienne i zimowe poranki warto zadbać o pożywne, rozgrzewające śniadanie. Nie jest to już najlepszy czas na sałatki ze świeżych warzyw i jogurty. Teraz pora na ciepłe i wartościowe śniadania. Ja polecam Wam rozwiązanie, dzięki któremu nigdy nie trzęsę się z zimna w drodze do pracy i nie wyczekuje nerwowo na kolejny posiłek. Sprawdźcie sami ile mocy może dać Wam (nie)zwykła kasza jaglana.

A komu to potrzebne? A dlaczego?

Na początek słów kilka o tym, dlaczego kasza jaglana jest taka zdrowa. Ponieważ jest przyrządzana z prosa, a to jeden z najstarszych i najbardziej podstawowych posiłków w naszym obszarze geograficznym. Również jeden z nielicznych produktów, który nie uczula. Alergicy mogą sięgać po nią każdego dnia. Nie zawiera glutenu i ma bardzo wysoką wartość energetyczną, więc nadaje się dla osób na decie bezglutenowej. Jest zasadotwórcza, co oznacza, że wspomaga trawienie i wyrównuje nadmiar kwasu. W naszej diecie stanowczo za dużo jest zakwaszającego pożywienia. Ma właściwości rozgrzewające. Dlatego polecana jest w tym okresie również osobom, które marzną. Ponadto skutecznie usuwa śluz z organizmu, co ma duże znaczenie podczas kataru czy przeziębienia. Zawiera rzadko występującą w produktach spożywczych krzemionkę, mającą leczniczy wpływ na stawy, na poprawę wyglądu skóry i włosów. Poza tym posiada bogactwo witamin i składników mineralnych i antyoksydantów. 

A moja dieta?

Kasza jaglana, tak jak wszystkie kasze, jest dość kaloryczna. W 100 g kaszy jaglanej znajduje się ok. 350 kalorii. Ma też dość wysoki indeks glikemiczny = 71. Oznacza to, że szybko podnosi poziom cukru we krwi. Jednak nawet osoby odchudzające się nie powinny całkowicie rezygnować z jedzenia kaszy jaglanej - zawarty w niej krzem poprawia przemianę materii. Poza tym jest tak pożywna, że zaspokaja uczucie głodu na długo.

Kasza na śniadanie - przepis

Przepis ten został zainspirowany po pierwsze tradycyjną medycyną chińską, a po drugie dietą pięciu przemian. Pomysł pochodzi z książki Barbary Kuligowskiej-Dudek - Gotowanie według pięciu przemian

Składniki dla dwóch osób:

Kasza jaglana
Kasza jaglana

pół szklanki

Sól
Sól

szczypta

Imbir suszony
Imbir suszony

ćwierć łyżeczki

Cynamon
Cynamon

ćwierć łyżeczki

 

Przygotowanie:

Aby danie było zgodne z zasadami pięciu przemian ważne jest, aby czynności wykonywać w podanej kolejności.

 

1. Zagotuj dwie szklanki wody.

2. W tym czasie upraż kaszę jaglaną na małym ogniu w garnku lub na patelni. Jak? Do suchego garnka wsyp pół szklanki kaszy i delikatnie mieszaj, aż poczujesz przyjemny zapach. Zabieg ten zwiększa właściowści rozgrzewające kaszy. Jednak nie jest on konieczny. Możesz po prostu wrzucić kasze do gotującej się wody. 

 

 

3. Dodaj suszone śliwki. Możesz też według własnego uznania, wzbogacić kaszę innymi suszonymi owocami, np. jagodami goji, morelami czy rodzynkami. Pamiętaj jednak, szczególnie jeśli jesteś na diecie, że dodatkowe owoce to dodatkowe kalorie.

4. Wrzuć do garnka szczyptę cynamonu.

5. Po minucie dodaj szczytę imbiru.

 

 

6. Po kolejnej minucie dodaj łyżeczkę soku z cytryny.

7. Gotuj przez 5 minut, następnie dodaj orzechy włoskie. Możesz dodać również inne orzechy - laskowe (nie solone), piniowe lub nerkowca. 

8. Po kolejnych 10-15 min gotowania kasza jest już gotowa.

 

Wersja podstawowa.

Wersja wzbogacona innymi dodatkami (jagody goji, figi, orzeszki pini).

Jeśli chcesz możesz do miseczki z kaszą dodać maliny lub konfiturę.

 

I gotowe! Jeśli macie inne pomysły na wykorzystanie kaszy jaglanej, to ekokorniszonowe komentarze jak zawsze pozostają do Waszej dyspozycji. :)

Komentuj:

Podobne artykuły:

Bób z Wami!

Kategoria: Zdrowe przepisy, Zdrowe przekąski

19.08.2013
Zapomniany, niedoceniany, osamotniony. Pomijany nawet przez unijne programy. Promuje się hiszpańskie oliwki i akcje w stylu "nadejszła chwila na pstrąga z grilla", a on ciągle czeka na swoje 5 minut. Pełnię swoich wdzięków ujawnia w środku lata. Idealny do kampanii "zdrowa przekąska". Nie tak odległy, jak gaz łupkowy. Dostępny na babcinym ogródku, ciocinym balkonie i domowym parapecie. Poznajcie (lub przypomnijcie sobie) ile dobrego mogą mieć w sobie trzy litery: B-Ó-B.

Zdrowe ziarna

Kategoria: Zdrowe przepisy, Zdrowe przekąski

05.09.2013
Żółte, soczyste i słodkie kuleczki na kolbie. Lubią je dzieci i dorośli. Sama, jako dodatek do dań głównych, sałatek. Świeża, gotowana lub konserwowa. Kukurydza. W nadmorskich miejscowościach dzielnie walczy o swoje miejsce z goframi i lodami. I dobrze. Z pewnością jest dużo zdrowsza. Tylko jak ją przygotować?

Topinambur. TO-PI CO?

Kategoria: Zdrowe przepisy, Produkty

23.10.2013
Słyszał ktoś już tę nazwę? A może słonecznik bulwiasty? Też nie... a gruszka ziemna lub karczoch jerozolimski? Hmm... ciągle nic? Cały czas mowa o tym samym warzywie. Warzywie, które zostało przywiezione z Ameryki Północnej przez Krzysztofa Kolumba. Pierwotnie roślinę ta uprawiali Indianie z plemienia Topinamboore, stąd też pochodzi jego nazwa. Ostatnio zainteresowanie topinamburem wyraźnie wzrasta, jest on bowiem cenną rośliną i daje naprawdę spore możliwości wykorzystania jego zalet.

Naturalnie zwiększona odporność

Kategoria: Eko styl

04.11.2013
Przed użyciem zapoznaj się… Znacie to zdanie prawda? Jeśli pojawia się coraz częściej, to znak, że jesień już w pełni. Oprócz pięknych drzew mieniących się kolorami, mglistych poranków i coraz krótszych dni, to również czas przeziębień i grypy. Jak się przed nimi ustrzec?

Lepiej zapobiegać... naturalnie!

Kategoria: Eko styl

06.11.2013
Jesień to czas szczególny. Przyroda szykuje się do snu zimowego. Również dla nas powinien być to czas zmiany nawyków żywieniowych. Warto pomóc organizmowi przygotować się na chłodne dni. Im bardziej zadbasz o odżywianie właśnie teraz, tym lepsza będzie Twoja odporność, a pieniądze zaoszczędzone na leczeniu przeznaczysz na świąteczne prezenty lub sylwestrową zabawę. Zobacz jak niewiele wysiłku to kosztuje.