W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies zgodnie z Polityką Cookie. Zasady przechowywania lub dostępu plików cookie możesz zmienić w swojej przeglądarce.
X

Zdrowe ziarna

Kategoria: Zdrowe przepisy, Zdrowe przekąski

2013-09-05

Żółte, soczyste i słodkie kuleczki na kolbie. Lubią je dzieci i dorośli. Sama, jako dodatek do dań głównych, sałatek. Świeża, gotowana lub konserwowa. Kukurydza. W nadmorskich miejscowościach dzielnie walczy o swoje miejsce z goframi i lodami. I dobrze. Z pewnością jest dużo zdrowsza. Tylko jak ją przygotować?

Naturalnie, że...

... najlepszy będzie naturalny sposób. Najprostszy. Obraną z liści i włókien wrzuć do wrzącej i lekko osolonej wody. Gotuj do 5 minut. Nie ma sensu dłużej, gdyż będzie coraz twardsza i gorsza. Następnie wyjmij ją z wody i... w zasadzie można już jeść. Najpopularniejsza jest oczywiście posypana solą i polana masłem. Można ją także posypać parmezanem lub posiekaną natką pietruszki. Jak lubisz. Tylko pamiętaj, że wtedy jej wartość kaloryczna znacznie wzrasta.

 

Kukurydza doskonale nadaje się również do grillowania i zapiekania w piekarniku. Do przygotowania w taki sposób, oderwij wszystkie włókna i zewnętrzne liście. Zostaw tylko kilka liści najbliżej otaczających kolbę. Następnie namocz ją w zimnej wodzie przez 20 minut, lekko posól pod liśćmi i grilluj kolejne 20. Po tym czasie, oderwij resztę liści i pozwól zarumienić się ziarnom. 10 minut powinno wystarczyć. :)

 

 

Uprawa

Kukurydza jest stosunkowo łatwą rośliną do uprawy, choć potrzebuje dużo słońca. Nasiona wysiewa się w pierwszej połowie maja. Na własny użytek, nie potrzeba jej szczególnie nawozić czy podlewać, jeśli masz dobrą glebę. Powinna poradzić sobie sama. Zbiory kukurydzy to zwykle przełom sierpnia i września. Wtedy też najlepiej ją jeść. Należy rozróżnić kukurydzę cukrową – słodką i pyszną, którą jemy od pastewnej, która wykorzystywana jest do karmienia zwierząt.

 

 

Dlaczego warto?

Ziarna kukurydzy są bogatym źródłem witamin z grupy B, witaminy A, D, E, K, fosforu, żelaza, potasu, selenu. Szczególnie cenne jest połączenie selenu z witaminą E. Dzięki niemu zmniejsza się ryzyko zachorowań na nowotwory. Pomaga to również w zapobieganiu powstawania zmarszczek i starzeniu się skóry. Zawartość potasu natomiast wspomaga pracę serca. Do tego skutecznie obniża poziom cholesterolu, a także poprawia trawienie.

 

Kaloryczność

Kukurydza nie jest pokarmem polecanym w dietach odchudzających. Ze względu na sporą ilość cukrów i węglowodanów jest dość kaloryczna - 100 gr = 110 kcal. Jednak zjedzenie gotowanej kolby kukurydzy pozwoli na długo powstrzymać uczucie głodu, zapewniając uczucie sytości w żołądku.


Na rynku oprócz świeżej kukurydzy w kolbach dostępna jest kukurydza pasteryzowana w puszkach, płatki kukurydziane, kasza i mąka kukurydziana oraz olej kukurydziany. Wreszcie popcorn. Produkty te mają również pewne wartości odżywcze, jednak pamiętajmy, że im bardziej przetworzona żywność, tym gorsza. 

 

Jak wybrać idealną?

Przebieranie w warzywniakach zawsze trwa długo. Jak znaleźć kolbę kukurydzy, która zjesz później ze smakiem? Świeża kukurydza ma kolby okryte zielonymi liśćmi i ciemne włókna. Odsuń delikatnie liście i sprawdź jak wyglądają ziarna. Powinny być żółte, bez znamion i ściśle przylegać do siebie. Te bardziej dojrzałe, ciemnożółte, mają twarde i mączyste ziarno. Dzieje się tak dlatego, że zawarty w nich cukier przekształcił się już w skrobię. Nie należy kupować kolb z żółtymi liśćmi, które zwyczajnie są stare.

 

Ciekawostka

Kukurydza pochodzi z  Ameryki Łacińskiej. Już 5000 lat p.n.e. warzywo to było podstawą w diecie Azteków, Inków oraz Majów. Do Europy trafiła w XVI wieku za sprawą Krzysztofa Kolumba.

Ta prastara odmiana wygląda troszkę inaczej:

 


 

Jeśli macie jakieś swoje nietypowe przepisy na przysmaki z użyciem kukurdzy, to z chcęcią je poznam... i powiem Wam czy na pewno są zdrowe. :)

Komentuj:

Podobne artykuły:

Bób z Wami!

Kategoria: Zdrowe przepisy, Zdrowe przekąski

19.08.2013
Zapomniany, niedoceniany, osamotniony. Pomijany nawet przez unijne programy. Promuje się hiszpańskie oliwki i akcje w stylu "nadejszła chwila na pstrąga z grilla", a on ciągle czeka na swoje 5 minut. Pełnię swoich wdzięków ujawnia w środku lata. Idealny do kampanii "zdrowa przekąska". Nie tak odległy, jak gaz łupkowy. Dostępny na babcinym ogródku, ciocinym balkonie i domowym parapecie. Poznajcie (lub przypomnijcie sobie) ile dobrego mogą mieć w sobie trzy litery: B-Ó-B.

Kim jesteś? Jesteś zdrową przekąską!

Kategoria: Zdrowe przepisy, Zdrowe przekąski

24.09.2013
Organizujesz imprezę, przyjęcie i chcesz wyjść poza przekąski rodem z filmu "Kogel-mogel"? Paluszki, orzeszki i chipsy już Ci się znudziły? Nie oglądasz "Miłości na bogato" i nie przepadasz za szampanem i pomarańczami? Chcesz zaskoczyć gości czymś zdrowym i smacznym? Mam pomysł dla Ciebie! Mój pomysł przyda się Tobie! ;)

Zdrowa porcja ketchupu!

Kategoria: Zdrowe przepisy, Produkty

07.10.2013
Kiedyś posiadając nadmiar pomidorów wymyśliłam sobie, że zrobię domowy ketchup. Nie sądziłam, że wyjdzie tak smaczny. Jestem tak dobra, że postanowiłam się podzielić... nie ketchupem co prawda, a moim szczęściem i przepisem. Teraz w mojej lodówce w zasadzie nie spotkasz kupnego tradycyjnego ketchupu. Jeśli zdarza się, że zrobię go za mało i nie starczy mi na cały rok, wtedy kupuję ten zrobiony z dużej ilości pomidorów, o którym pisałam ostatnio. Wyznaję zasadę, że przetwory robię tylko wtedy, gdy jest sezon na dane warzywa czy owoce. Jesień to ostatni moment na przygotowanie ketchupu z polskich pomidorów, a nie tych rosnących na wacie szklarniowej.